TOTS TENIM UNA HISTÒRIA PER CONTAR ☺



Després del llarg camí que hem recorregut al llarg de totes les sessions i de les entrades que hem desenvolupat, arribem a un punt clau: quines eines podem utilitzar per fomentar aquest nou tipus d’educació adaptada al segle XXI i a la societat digital per tal de potenciar tots aquells aspectes que hem anat tractant al llarg de l’assignatura (avaluació, autoregulació de l’aprenentatge, aprenentatge basat en problemes/projectes, etc.)? 

Una d’aquestes eines digitals que es pot utilitzar per implementar tots aquests aspectes és el Digital Storytelling (DST). Aquesta eina serveix per contar històries relacionades amb qualsevol matèria o aprenentatge de manera dinàmica i divertida, barrejant aspectes com l’escriptura, les imatges, la creativitat, la imaginació, etc.

D’aquesta forma, podem dir que l’ús del DST té uns trets característics globalitzadors i interdisciplinaris (fet que ens recorda als ABP). A més, aquesta eina porta implícit la col·laboració d’un grup de persones, de tal manera que resulta beneficiós per desenvolupar les competències socials. Aquestes són molt importants perquè els estudiants se sentin realitzats i recolzats pels seus companys, fomentant així el sentiment de benestar i pertinença a un col·lectiu del qual formen part.

D’altra banda, també es fomenta el desenvolupament de la creativitat mitjançant el DST, potenciant així alguns aspectes com la capacitat d’identificar i resoldre problemes, la creació o sensibilitat artística, la capacitat per reflexionar críticament i constructivament, etc.

I tot això s’interrelaciona amb el món digital i amb les TIC, perquè ser capaç d’utilitzar aquest tipus d'eina exigeix tenir tot un seguit de coneixements relacionats amb les noves tecnologies, les quals resulten un aspecte primordial en la societat del segle XXI. 

Estreta de Creative Commons: https://goo.gl/images/TvMepN

És per aquest motiu que l’alfabetització digital és un concepte clau i aquest es pot fomentar en els contextos de l’educació i de l’aprenentatge mitjançant eines com els DST. I, en última instància, si tenim en compte que vivim envoltats d’estímuls provinents dels mitjans de comunicació, aquesta mena d’eines poden servir per educar els joves per tal que siguin capaços de llegir adequadament els missatges d’aquests (Cortés et al., 2016). 

En definitiva, podem dir que no teníem coneixement sobre l’existència d’aquesta eina digital tan innovadora i enriquidora. Vivint en una societat digital com la d’avui en dia, ens sembla essencial conèixer tots aquests tipus de recursos per poder aplicar-los en un futur. És per això, que agraïm que se’ns hi hagi immers en tot aquest món.

Nosaltres ens preguntem, es treballa la creativitat a les aules de secundària avui en dia? Personalment, pensem que molts docents tendeixen a restringir aquesta capacitat en els alumnes, però nosaltres ens volem allunyar d’això.

Durant la nostra època a l’institut, en la majoria de les assignatures, fèiem exàmens amb resposta única i activitats monòtones, les quals no ens deixaven desenvolupar la nostra capacitat creativa. És per això que creiem fermament que el DST és una eina que ens pot ajudar a motivar als estudiants, a potenciar la seva creativitat, elegint sempre uns continguts adequats per afavorir el pensament en múltiples direccions. Segur que la posarem en funcionament, ja que tothom té una història per contar!

Thinglink: https://www.thinglink.com/scene/989461622764339201

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Un cop acabada l’assignatura, és hora de reflexionar. En primer lloc, podem afirmar que ens ha canviat la perspectiva que teníem sobre les xarxes socials. Qui hauria dit que aquestes serien útils en un context educatiu? I és que, allò essencial de les xarxes socials és que ens permeten veure una mateixa realitat des de múltiples perspectives. Saber aplicar correctament aquest fet a l’aula serà clau en el nostre futur.

En segon lloc, volem destacar la importància del treball en equip, ja que hem hagut de fusionar els nostres coneixements i experiències per tal de redactar una única entrada de blog. Això ens ha creat debat i ens hem impregnat dels coneixements dels nostres companys. Un altre element que ens ha ajudat a fomentar aquest fet ha set la curació de continguts, una activitat que desconeixíem i ens ha semblat molt enriquidora.

Pel que fa a la nostra visió de l’educació, ha canviat per complet. Vam començar amb una visió bastant tradicional de l’ensenyament i aquesta ha anat evolucionant progressivament cap a una visió més d’acord amb la societat digital en la qual ens trobem. 

En conclusió, nosaltres sí ens atrevim a educar formant-nos i innovant contínuament mitjançant els recursos que se’ns han proporcionat! Volem ser capaços de formar persones competents perquè puguin desenvolupar-se en la societat del segle XXI. 

 

Comentarios

  1. Hola Atrevits!

    Estic totalment d'acord amb el què dieu respecte del canvi de visió que hem "patit" en dos mesos i mig. I és que entràrem creient que tot seguia funcionant de la mateixa manera que ja ho feia en la nostra època i és que hem sofert un "tractament de desoxidació"!
    AFORTUNADAMENT!!

    Personalment m'alegro moltíssim que el sistema educatiu estigui canviant i, encara més, cap aquest camí. Nosaltres també hi aportarem ben aviat.

    Per finalitzar, m'agradaria felicitar-vos per la bona feina d'aquesta entrada! (clap, clap, clap) ;)

    Neus Torres

    ResponderEliminar
  2. Hola!

    M'encanta com heu acabat amb la frase que diu "tots tenim una història per contar", fent de nexe entre la necessitat de promoure la creativitat dels alumnes a les aules i la vostra pròpia història en aquesta breu i intensa etapa de formació.

    L'enhorabona per la vostra feina, sempre és molt original i divertida!

    Maria Ribas

    ResponderEliminar
  3. Hola!

    Com ja ha dit na Maria, donar-vos l'enhorabona pel vostre bloc en general i la dedicació que l'heu posat.

    Dani

    ResponderEliminar
  4. Hola companys,

    enhorabona!! tot el blog ha estate genial. Molt bona feina ;)!!

    Irene

    ResponderEliminar
  5. Hola!

    M’agrada molt el vostre treball, crec que entre tots hem construït un espai a la web molt interessant. Hem compartit el nostre treball i això ha fet que no només sigui una tasca feta a classe, sinó també una experiència que hem viscut junts.

    A continuar!
    Xicu Sánchez

    ResponderEliminar
  6. Hola!

    Ressalta-ho molt bé tot el que fomenta l’ús del DST a les aules, creativitat, capacitat de resoldre problemes i capacitat de reflexió, i la incidència que feu en els beneficis a nivell social, que ajuda a que es sentin recolzats i realitzats a nivell de grup. Com vosaltres, penso que la creativitat no es treballa massa a classe, i al món que vivim és una de les capacitats indispensables, per tant, és una de les coses que s’hauran de canviar.

    Així que m’uneixo a vosaltres en el pensament de que, mitjançant la innovació i la formació constant serem capaços de formar persones competents perquè puguin desenvolupar-se en la societat del segle XXI.

    Enhorabona per la feina i per el Bloc en general.

    David Marí Navarro

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

INSPIRE YOUR LIFE WITH OPEN EDUCATION: WALK WITH US TOWARDS PROGRESS ☺

CONNEXIONS: PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT ☺

TWITTER ÉS UNA EINA ÚTIL PER ALS DOCENTS? ☺