CONNEXIONS: PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT ☺
En entrades anteriors ja
parlàvem de l’aprenentatge autoregulat partint del model cíclic de Zimmerman dividit
en tres fases: previsió, actuació i reflexió, amb les seves respectives
subfases. Es va tractar el tema des del punt de vista dels avantatges per als estudiants en l'adquisició de coneixements o aprenentatges.
I ara ens trobem estudiant un
altre àmbit de les TIC que s’anomena Entorn personal d’aprenentatge o PLE. En
primer lloc, cal saber què és això de PLE. Entenem per PLE “el conjunt
d’eines, físiques i virtuals, que una persona utilitza en la vida quotidiana
per aprendre (Attwell, 2007b)". És a dir, tots aquells recursos que utilitzem diàriament per tal
d’accedir a la informació, cercar-la o crear-la i compartir-la, conformen el nostre PLE.
Les investigacions fetes entorn d'aquest concepte afirmen que darrere del PLE trobem un focus pedagògic que ens
permet comprendre que aquestes eines s’utilitzen a l’hora d’aprendre i on els
individus adopten un paper actiu i proactiu a l’hora d’utilitzar-les. Aquest
focus dedica una atenció especial a la reflexió, a la metacognició i,
concretament, a l’autoregulació de l’aprenentatge en diversos contextos. Què vol
dir això? Que utilitzem el nostre PLE per tal d’aprendre i que, fins i tot,
podem fer-lo servir per autoregular el nostre aprenentatge. A més, cal afegir que les eines que conformen el PLE es poden classificar segons si s'utilitzen per fer recerca de la informació (Google, Bing...), per al tractament de la informació (Pack Word) o per compartir-la (YouTube, Twitter...).
Arribats a aquest punt, es poden connectar ambdós temes, el del PLE i el de l’aprenentatge autoregulat.
El PLE i el SRL (Aprenentatge Autoregulat i Self-regulated learning) es poden connectar perquè si recordem les fases del segon, de seguida ens adonem que existeixen pluralitat d’eines (digitals o físiques) per tal de dur a terme cadascuna d’aquestes fases.
Per exemple, podem planificar una tasca mitjançant el GoogleCalendar, o bé mitjançant un blog de notes on apuntem la planificació del treball, quins objectius té i volem assolir, etc. Així mateix, a la fase d’execució, podem emprar eines com les de recerca d’informació o bé eines de modificació de la informació per tal de crear un producte. I, finalment, a la fase d’autoavaluació, tenim eines com les rúbriques que ens poden ajudar a l’hora d’autoavaluar-nos o els diaris d’autoaprenentatge per observar el nostre procés, saber reconèixer les nostres mancances i poder millorar-les.
Al nostre PLE (foto 1) encara hem filat més prim i hem relacionat les eines que utilitzem amb les subfases del SRL.
Pel que fa a l'elaboració conjunta d'aquest, l'hem creat posant en comú les aplicacions que utilitzem tots i seleccionant quines es poden orientar de cara a l'aprenentatge o a l'educació. Després, mitjançant un acord entre els quatre, vam decidir relacionar les dues parts de l'esquema (PLE i SRL) amb colors per tal que quedés més visual.
Personalment, tots nosaltres
desconeixíem el concepte de PLE i, en un primer moment, ens va semblar una mica
complicat entendre la seva utilitat. Però, aquesta primera impressió va
desaparèixer un cop vam començar a llegir sobre aquest concepte i a elaborar el
nostre propi PLE. Ens vam adonar que permet prendre el control del
nostre propi aprenentatge, connectant la informació de diverses fonts. A més,
un PLE ben organitzat ajuda a ordenar les idees i la informació amb la qual
es treballa, permet compartir experiències i aprendre d’altres persones. Com a
futurs docents, creiem que és necessari conèixer el nostre PLE i ser capaços
d’enriquir-lo i actualitzar-lo contínuament.
Per una altra part, mitjançant la
creació del nostre propi PLE, ens hem adonat de totes les eines que tenim a
l’abast en el món virtual, moltes més de les que pensàvem!
A més, el fet de crear el PLE de manera conjunta ens ha permès descobrir les limitacions dels nostres PLE individual i, en conseqüència, descobrir també noves
eines que alguns de nosaltres desconeixíem i així, poder enriquir el nostre entorn
virtual personal.
Un altre aspecte que
desconeixíem i ens ha sorprès gratament és la connexió que hi ha entre el PLE i
l’aprenentatge autoregulat: aquest es pot potenciar mitjançant l’ús i el
coneixement adient del nostre PLE. Aprendre a través d’aquest entorn ens permet
prendre el control del mateix aprenentatge, connectant la informació de diverses
fonts i ens ajuda a organitzar les idees i la informació amb la qual es
treballa. Mitjançant aquest, podem anar reflexionant, tenir constància de quins
són els nostres avanços i les nostres necessitats, etc.
Per tot això, creiem fermament
que com a docents, amb l’objectiu d’educar per a la vida, hem d’ajudar als
alumnes al fet que puguin crear
el seu propi PLE i el puguin enriquir contínuament, fomentant així la
competència tan important d’aprendre a aprendre. Si tots els docents coneixen i
enriqueixen el seu PLE contínuament, seran capaços de guiar als alumnes perquè
puguin accedir a la informació, filtrar-la, crear contingut, compartir i
col·laborar de manera significativa i eficient.
Extret de Creative Commons: https://youtu.be/o_k5vm2EuJQ
Comentarios
Publicar un comentario