CONNEXIONS: PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT ☺

Imatge: El nostre PLE

En entrades anteriors ja parlàvem de l’aprenentatge autoregulat partint del model cíclic de Zimmerman dividit en tres fases: previsió, actuació i reflexió, amb les seves respectives subfases. Es va tractar el tema des del punt de vista dels avantatges per als estudiants en l'adquisició de coneixements o aprenentatges.
I ara ens trobem estudiant un altre àmbit de les TIC que s’anomena Entorn personal d’aprenentatge o PLE. En primer lloc, cal saber què és això de PLE. Entenem per PLE “el conjunt d’eines, físiques i virtuals, que una persona utilitza en la vida quotidiana per aprendre (Attwell, 2007b)". És a dir, tots aquells recursos que utilitzem diàriament per tal d’accedir a la informació, cercar-la o crear-la i compartir-la, conformen el nostre PLE.
Les investigacions fetes entorn d'aquest concepte afirmen que darrere del PLE trobem un focus pedagògic que ens permet comprendre que aquestes eines s’utilitzen a l’hora d’aprendre i on els individus adopten un paper actiu i proactiu a l’hora d’utilitzar-les. Aquest focus dedica una atenció especial a la reflexió, a la metacognició i, concretament, a l’autoregulació de l’aprenentatge en diversos contextos. Què vol dir això? Que utilitzem el nostre PLE per tal d’aprendre i que, fins i tot, podem fer-lo servir per autoregular el nostre aprenentatge. A més, cal afegir que les eines que conformen el PLE es poden classificar segons si s'utilitzen per fer recerca de la informació (Google, Bing...), per al tractament de la informació (Pack Word) o per compartir-la (YouTube, Twitter...).
Arribats a aquest punt, es poden connectar ambdós temes, el del PLE i el de l’aprenentatge autoregulat.

El PLE i el SRL (Aprenentatge Autoregulat i Self-regulated learning) es poden connectar perquè si recordem les fases del segon, de seguida ens adonem que existeixen pluralitat d’eines (digitals o físiques) per tal de dur a terme cadascuna d’aquestes fases. 
Per exemple, podem planificar una tasca mitjançant el GoogleCalendar, o bé mitjançant un blog de notes on apuntem la planificació del treball, quins objectius té i volem assolir, etc. Així mateix, a la fase d’execució, podem emprar eines com les de recerca d’informació o bé eines de modificació de la informació per tal de crear un producte. I, finalment, a la fase d’autoavaluació, tenim eines com les rúbriques que ens poden ajudar a l’hora d’autoavaluar-nos o els diaris d’autoaprenentatge per observar el nostre procés, saber reconèixer les nostres mancances i poder millorar-les. 
Al nostre PLE (foto 1) encara hem filat més prim i hem relacionat les eines que utilitzem amb les subfases del SRL.
Pel que fa a l'elaboració conjunta d'aquest, l'hem creat posant en comú les aplicacions que utilitzem tots i seleccionant quines es poden orientar de cara a l'aprenentatge o a l'educació. Després, mitjançant un acord entre els quatre, vam decidir relacionar les dues parts de l'esquema (PLE i SRL) amb colors per tal que quedés més visual.

Personalment, tots nosaltres desconeixíem el concepte de PLE i, en un primer moment, ens va semblar una mica complicat entendre la seva utilitat. Però, aquesta primera impressió va desaparèixer un cop vam començar a llegir sobre aquest concepte i a elaborar el nostre propi PLE. Ens vam adonar que permet prendre el control del nostre propi aprenentatge, connectant la informació de diverses fonts. A més, un PLE ben organitzat ajuda a ordenar les idees i la informació amb la qual es treballa, permet compartir experiències i aprendre d’altres persones. Com a futurs docents, creiem que és necessari conèixer el nostre PLE i ser capaços d’enriquir-lo i actualitzar-lo contínuament.
Per una altra part, mitjançant la creació del nostre propi PLE, ens hem adonat de totes les eines que tenim a l’abast en el món virtual, moltes més de les que pensàvem! A més, el fet de crear el PLE de manera conjunta ens ha permès descobrir les limitacions dels nostres PLE individual i, en conseqüència, descobrir també noves eines que alguns de nosaltres desconeixíem i així, poder enriquir el nostre entorn virtual personal.
Un altre aspecte que desconeixíem i ens ha sorprès gratament és la connexió que hi ha entre el PLE i l’aprenentatge autoregulat: aquest es pot potenciar mitjançant l’ús i el coneixement adient del nostre PLE. Aprendre a través d’aquest entorn ens permet prendre el control del mateix aprenentatge, connectant la informació de diverses fonts i ens ajuda a organitzar les idees i la informació amb la qual es treballa. Mitjançant aquest, podem anar reflexionant, tenir constància de quins són els nostres avanços i les nostres necessitats, etc.
Per tot això, creiem fermament que com a docents, amb l’objectiu d’educar per a la vida, hem d’ajudar als alumnes al fet que puguin crear el seu propi PLE i el puguin enriquir contínuament, fomentant així la competència tan important d’aprendre a aprendre. Si tots els docents coneixen i enriqueixen el seu PLE contínuament, seran capaços de guiar als alumnes perquè puguin accedir a la informació, filtrar-la, crear contingut, compartir i col·laborar de manera significativa i eficient.
 

Extret de Creative Commons: https://youtu.be/o_k5vm2EuJQ

Comentarios

Entradas populares de este blog

INSPIRE YOUR LIFE WITH OPEN EDUCATION: WALK WITH US TOWARDS PROGRESS ☺

TWITTER ÉS UNA EINA ÚTIL PER ALS DOCENTS? ☺