INSPIRE YOUR LIFE WITH OPEN EDUCATION: WALK WITH US TOWARDS PROGRESS ☺


Imatge extreta de CC: https://goo.gl/images/3DxKCE 

Després de totes les entrades realitzades al blog arribem a un punt clau, un “macro” concepte que ho engloba tot: l’educació oberta.

L’educació per si mateixa significa compartir coneixement. Per tant, el terme “obert” es troba inherent al concepte d’educació i té els seus orígens en la democratització del coneixement, amb la finalitat d’augmentar les possibilitats per a l’accés a una educació de qualitat.

Es poden diferenciar 4 conceptes que sorgeixen a partir de la paraula “openness” en el sistema educatiu: “open admission”, “open as free”, OER (Open Educational Resources) i OEP (Open Educational Practices).

Per un costat,  l’“open admission” consisteix en l’eliminació dels requeriments d’accés a les diferents institucions, per tal d’aconseguir una admissió oberta a l’educació formal. D’altra banda, l’“open as free” fa referència a la disponibilitat de recursos gratuïts.

El concepte d’open va més enllà de l’admissió i dels costos gratuïts, implica un impacte en la creació, col·laboració i distribució de recursos. És la facilitació d’experiències d’aprenentatge que siguin obertes, transparents, col·laboratives i socials. Per tant, els professors oberts seran partidaris d’una societat del coneixement lliure i oberta que donarà suport als seus estudiants en el consum crític, la reproducció, la connexió i síntesi del coneixement a través del desenvolupament de xarxes d’aprenentatge compartit. (Couros. A., 2013)

Trobem això en educació actualment? Creiem que de moment no, però no tenim una visió negativa, sinó esperançadora, pensem que aquest concepte arribarà a ser una realitat que transformarà l’educació i nosaltres en podem ser partícips.

Pel que fa als recursos educatius oberts (OER), fan referència a l’accés i a l’habilitat per modificar i usar el material, informació i xarxes de treball per a personalitzar l’educació de cada usuari. L’ús d’aquests recursos es pot englobar en les anomenades 5 R’s: retenir, reutilitzar, revisar, remesclar i redistribuir. 

Imaginem per un moment que tot el professorat es proposés fer un únic recurs educatiu obert de qualitat dins la seva programació; la conseqüència seria clara i immediata: tindríem accés a una gran quantitat de recursos curriculars (els quals haurien de tenir uns determinats filtres, referents als continguts i a la qualitat) i podríem acabar prescindint del llibre de text. Això no és senzill, a causa, entre altres aspectes, de la política educativa que hi ha entorn del llibre de text.

Preguntem-nos tots nosaltres: la inversió en educació fomenta en algun cas la creació d’aquests recursos? Actualment no, en canvi es fomenten altres aspectes com la reutilització del llibre de text, per disminuir les despeses de les famílies. Però, és això el que s'ha de fomentar? Creiem que el que s'hauria de potenciar és la creació de recursos educatius oberts i no pas potenciar la utilització (o reutilització) del llibre de text.

Un altre concepte derivat del terme “open” són les OEP (Open Education Practises), que inclouen la creació, l’ús i la reutilització de les OER i fomenten el fet de compartir les pràctiques docents. Un professor pot crear un OER si té un perfil professional en xarxa on col·labora i comparteix, a més dels recursos creats, la seva pràctica docent. Per tant, els recursos ens porten a les pràctiques OEP. El primer que hem pensat sobre això és que, com a futurs professors en xarxa, haurem de prendre una sèrie de decisions a l’hora de tenir una identitat professional pública o no.

Una altra qüestió que mostren els estudis sobre aquest tema és que es busca equilibrar la privacitat i l’obertura en l’ús de les tecnologies socials i participatives en quatre nivells: macro (nivell global), meso (nivell de comunitat), micro (nivell individual) i nano (nivell interactiu).

Pel que fa a les llicències, gràcies als coneixements adquirits ens hem adonat que, com a futurs professors i creadors de material, haurem de ser capaços de buscar els recursos que necessitem per integrar-los en el nostre artefacte i respectar-ne sempre els drets d’autor, tenint en compte quin tipus de llicència té cada material. Per tant, ho concebem com un tema sobre el qual tothom hauria d’estar informat i format.

Alguns de nosaltres, depenent de la nostra especialitat, ja havíem sentit parlar d’educació oberta, en forma de software o llenguatge de programació obert, per exemple. Pensàvem que aquest concepte anava estrictament lligat amb allò digital o electrònic, però hem après que no és així; és un concepte que ja existia abans. No obstant això, el que ens ha quedat molt clar és que gràcies al món digital es multipliquen les possibilitats de col·laborar, redistribuir, reutilitzar, compartir, etc.

Per acabar, ens agradaria dir que, com hem reflectit a les entrades realitzades, queden molts canvis per realitzar i molt camí per recórrer cap a una educació oberta, això és només el principi. Nosaltres estem disposats a seguir caminant, i vosaltres? Recordem que el futur està en mans de tots!

Adjuntem a continuació un recurs educatiu obert creat per nosaltres. Aquest, aniria lligat amb l'activitat "Examen de consciència" (activitat SRL) de la seqüència ABP creada anteriorment.


Vídeo creat per nosaltres mitjançant "PowToon" (amb llicència CC)

Comentarios

Entradas populares de este blog

CONNEXIONS: PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT ☺

TWITTER ÉS UNA EINA ÚTIL PER ALS DOCENTS? ☺