TWITTER ÉS UNA EINA ÚTIL PER ALS DOCENTS? ☺

Bauman (2006) caracteritza els canvis socioculturals impulsats per les tecnologies de la informació i la comunicació amb una metàfora que porta a la reflexió: parla del pas de sòlid a líquid, de la cultura sòlida a la informació líquida, un flux de producció d’informació i coneixement en permanent canvi i transformació.

D’una banda, hem de saber que l’Internet i les TIC han trastocat l’entorn tradicional sòlid en el qual vivíem. Ara, el nostre entorn immediat és la Web 2.0. caracteritzada per Area i Pessoa (2012) mitjançant sis grans paràmetres de producció, difusió i consum de la cultura: la biblioteca universal, la connexió hipertextual, el mercat global, les xarxes socials, la comunicació multimèdia i audiovisual i els entorns virtuals interactius.

D’altra banda, afirmen que les competències implicades en l’alfabetització digital són les següents: competència instrumental, competència cognitiva-intel·lectual, competència sociocomunicacional, competència axiològica i competència emocional (veure document: pp. 18 - 19).

Per tant, ens hem de formar nosaltres, per tal de conèixer i dominar els nous entorns digitals (Web 2.0.), i hem d’ensenyar als nostres alumnes a desenvolupar-se de manera adequada, segura i significativa en aquests nous entorns. És a dir, alfabetitzar-los perquè siguin subjectes més cultes, autònoms, responsables i crítics.
Sense cap dubte, les noves tecnologies estan canviant la nostra experiència en molts d’aspectes, en particular, en l’aprenentatge i la formació continua. Si ens referim a Twitter, cap de nosaltres estava acostumat a utilitzar-lo des d’un punt de vista educatiu, sinó que l’usàvem per compartir aspectes del nostre dia a dia amb els nostres seguidors, o bé per informar-nos d’alguna notícia d’actualitat. 
A partir dels textos que ens hem llegit i l’activitat a twitter desenvolupada a l’assignatura de Processos i Contextos Educatius, ens hem adonat que aquesta xarxa social ofereix un món de possibilitats amb informació il·limitada de tot tipus i, el més important, constantment actualitzada. Per tant, hem après que es pot utilitzar per a un aprenentatge autònom i constant. És, a més, una porta oberta a molta gent que et pot donar feedback, també es pot crear debat, etc. I recordem, aprendre dels companys sempre ajuda!
Tot i que al principi teníem dubtes sobre el que ens podria aportar aquesta xarxa social, avui dia podem afirmar que, entre moltes altres coses, Twitter ens ha ajudat a ser més conscients del nostre propi procés d’aprenentatge, a planificar-nos i, a més, ens ha motivat en la recerca d’informació.
Tots nosaltres hem fet una carrera i actualment estem cursant el màster, però no dubtem en cap moment que, vivint en una societat tan canviant, necessitem continuar formant-nos de manera permanent. Hem de mantenir-nos actualitzats en tot moment i estem segurs que l’ús de les xarxes, i de Twitter en particular, ens serà realment útil per a seguir aprenent. No ens podem quedar enrere!
Com a futurs docents pensem que podem utilitzar Twitter a les nostres classes. Per exemple, si volem exposar un contingut de la nostra unitat didàctica, el podem presentar a classe i continuar a Twitter posant un hashtag determinat. Això és realment útil perquè el temps de classe és molt limitat. D’aquesta manera, es poden crear debats, els companys es poden donar feedback uns als altres, poden ampliar els coneixements sobre un tema amb informació complementària, etc. En definitiva, podríem enriquir molt l’ensenyament que volem impartir als nostres alumnes, tenint en compte sempre la legislatura vigent i les limitacions que tenen els adolescents envers les xarxes socials. 
D’altra banda, com qualsevol altre mètode, té les seves limitacions. En aquest cas, una d’elles pot ser la ingent quantitat d’informació que es pot trobar (“infoxicació”, tal com ho designen Area i Pessoa, 2012). Hem d’ajudar als alumnes a aprendre a destriar informació i guiar-los en l’ús pertinent i adequat de l’eina per tal d’utilitzar-la de manera significativa.

En conclusió, Twitter és important perquè, ben emprada, permet millorar les habilitats dels alumnes dins dels seus entorns d’aprenentatge personals, de la mateixa manera que permet enriquir les fases propostes per Zimmerman de l’aprenentatge autoregulat. Com a professors, no podem desaprofitar aquests aspectes! Així doncs, pensem que ja és hora que s’ensenyi als alumnes la gran varietat de possibilitats i oportunitats que tenen algunes eines digitals que utilitzen diàriament i no es quedin tan sols amb l’ús d’una aplicació per a compartir experiències.



Vídeo extret de Creative Commons: https://youtu.be/LXPfxwKkSXM

Comentarios

Entradas populares de este blog

INSPIRE YOUR LIFE WITH OPEN EDUCATION: WALK WITH US TOWARDS PROGRESS ☺

CONNEXIONS: PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT ☺