INNOVEM; ELS NOUS ROLS DELS PROFESSORS
Imatge TPACK extreta de: http://matt-koehler.com/tpack2/wp-content/uploads/2013/08/TPACK-new.png
En
l'entrada anterior, vam argumentar sobre la necessitat d'un
canvi en el sistema educatiu, introduint les TIC a l'aula.
En aquesta segona entrada, volem aprofundir una mica més en el tema
centrant-nos en el nou rol del docent. Com ha de canviar aquest rol? Els docents ja no han de
limitar-se a transmetre la informació als alumnes a través de les
noves tecnologies, sinó motivar-los a aprendre i fer-los
protagonistes i participants actius del seu propi procés
d’aprenentatge, ja que no tindria sentit intentar canviar la forma
d’ensenyar sense canviar el rol dels alumnes (Salinas 2014, Siemens traducció 2010).
Com
afirma Jordi Adell, la competència digital no s'aprèn
estudiant amb llibres de text; no els podem ensenyar les respostes
que ara tenim pels problemes actuals partint de metodologies
tradicionals, ja que vivim en una societat canviant.
És per això
que el rol del professor també ha de canviar. Com es veu a la infografia, el professor ha de:
amplificar, curar, obrir camins, agregar, filtrar, modelar i tenir
una presència constant. A més, s’ha d’encarregar que els
alumnes aprenguin a gestionar la informació que reben, a ser crítics
amb aquesta, a assimilar-la, a donar-li un nou context i a desenvolupar
fonaments perquè siguin capaços de donar resposta a preguntes que
es trobaran en el futur. Per això, el professor, que ara anomenem professor en xarxa, ha de desenvolupar
coneixements que, ara més que mai, són necessaris per adaptar
correctament la tecnologia dins l’aula: el coneixement tecnològic,
pedagògic i del contingut (TPACK).
La veritat és que molts dels coneixements que es reflecteixen en els documents que hem llegit per aquesta segona entrada ens han aportat una gran quantitat d'informació específica que desconeixíem fins ara. És cert que al llarg de les classes hem anat aprenent sobre les TIC, la seva importància en l'educació d'avui dia, així com sobre la seva introducció a les aules. No obstant això, no havíem aprofundit tant en la formació dels docents i ens ha sorprès realment les característiques que han de tenir i els nous rols que han d'assolir. Abans teníem una percepció de la funció del professor relacionada amb l'ensenyament tradicional, ja que aquesta ha estat la nostra experiència personal al llarg del nostre recorregut acadèmic, i ara, en canvi, ens hem adonat que el professor ha de tenir diferents rols i que ha de passar de ser un far a un guia que acompanyi i orienti als estudiants durant l'aprenentatge (Schank, 2013).
Tota aquesta nova informació ens ha semblat molt interessant i útil com a futurs docents, ja que el nostre entorn ha canviat, i amb ell l'educació; hem de ser capaços d'adaptar-nos a aquesta nova realitat i d'educar a estudiants perquè siguin competents.
En
definitiva, s'ha de tenir en compte que ara la realitat i el món en
xarxa es confonen, hem de saber ser crítics i navegar tant per
internet com pel carrer i hem de preparar als nostres alumnes per un
món que no sabem com serà (Jordi Adell, 2011).
Vídeo-resum: rol del professorat i de l'alumnat davant les TIC
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarHola!
ResponderEliminarVolia compartir amb vosaltres una idea que m'ha vingut al cap mentre llegia aquesta entrada. Estem d'acord en el fet que el rol del docent s'ha de renovar i ha de ser una figura de guia en el procés d'ensenyament i aprenentatge dels alumnes. Però, allò que m'ha cridat l'atenció ha sigut això:
"Tota aquesta nova informació ens ha semblat molt interessant i útil com a futurs docents, ja que el nostre entorn ha canviat, i amb ell l'educació; hem de ser capaços d'adaptar-nos a aquesta nova realitat i d'educar a estudiants perquè siguin competents".
Quan he llegit això, que n'estic totalment d'acord, he pensat en egoisme. Egoisme per part de certs docents que no pensen que la seva feina implica formar persones, i que per tant, les nostres metodologies i eines d'ensenyament han d'estar actualitzades al món que envolta els nostres alumnes. No treballem amb documents o amb màquines, treballem amb el futur del nostre país, i si no ens esforcem per donar-li les eines necessàries per desenvolupar-se d'acord amb el seu entorn, llavors la nostra feina no té sentit. Pens, sobretot, en aquells docents que basen la seva docència en una metodologia arcaica i desfasada, que no es renoven per manca de motivació o perquè ja els hi va bé així, sense contemplar les conseqüències negatives que això comporta per a la nostra societat.
Dani Márquez
Hola,
ResponderEliminara l'entrada heu escrit "Els docents ja no han de limitar-se a transmetre la informació als alumnes a través de les noves tecnologies, sinó motivar-los a aprendre i fer-los protagonistes i participants actius del seu propi procés d’aprenentatge". Cert. El que queda clar és que l'educació i les metodologies d'aprenentatge han d'estar constantment canviant per adaptar-se a les demandes dels alumnes i fer-les interessants per aquests. Si volem ser professors dels futur, haurem d'evolucionar i aprendre constantment.
Irene Costa
Bones,
ResponderEliminartrobo que és una reflexió molt acertada. A mí m'ha fet pensar en el per què d'aquest canvi ara. És a dir, com pot ser que en l'educació no s'hagi pensat abans en el receptor del coneixement? Com no s'ha pensat que no és un objecte buit que s'ha d'omplir amb conceptes? Com no s'ha arribat abans a la conclusió que el protagonista de l'aprenentatge és qui aprèn? Suposo que estam en un "mejor tarde que nunca", però és tan trist. Comparteixo així la mateixa idea que en Dani, no té gaire sentit aquesta metodologia tradicional.
Una entrada molt interessant grup!
Salutacions,
Miquel T.